Vorige tocht

De parcoursbouwer is

Carla de Jong

Volgende tocht

Afstand:

Circa 40 km.

Start:

09.00 uur.

Sluiting:

17.30 uur.

Startlocatie:

Restaurant "Aangenaam", Nijverheidsstraat 2, 1704 RA Heerhugowaard (NH).

Bereikbaarheid per trein:

NS station Heerhugowaard, spoorwegovergang voor fietsers en voetgangers, LA Stationsweg, na ongeveer 100 meter aan rechterkant staat de startlocatie.

Bereikbaarheid per auto:

A9 Alkmaar - N242 naar Heerhugowaard, na viaduct bij verkeerslichten RA naar Heerhugowaard, Zuidtangent, over spoorwegovergang, LA bij verkeerslichten, Westtangent, LA eerste weg, UmbriŰllaan, met U-bocht naar parkeerterrein. 200 meter naar de start.

 

 

 

Het wapen van Heerhugowaard werd op 8 december 1936 aan de Noord-Hollandse gemeente Heerhugowaard toegekend. Voor de gemeente voerden het waterschap en de baljuw van Veenhuizen een vergelijkbaar wapen. Dit toonde echter ook het wapen van Veenhuizen als een bijschildje. Het wapen, zonder bijschildje van Veenhuizen, bleef ondanks gemeentelijke fusies met onder andere de gemeente Hensbroek in 1979 ongewijzigd.

De blazoenering van het wapen luidt als volgt:
Het schild is zelf blauw van kleur met daarop een goudkleurige korenschoof met aan weerszijden een reiger. De reigers zijn van natuurlijke kleur (doorgaans wit) met gouden poten en snavel en staan beide naar de korenschoof toegedraaid. De korenschoof en de reigers staan op een groene grasgrond. Het wapen heeft geen schildhouders en ook geen kroon, omdat Heerhugowaard voor beide geen historische gronden had.

 

Een wandeling van het vlakke polderland naar de hoge Schoorlse duinen.

De startplaats Heerhugowaard verlaten we al na een paar honderd meter over de nieuwe fietsbrug `De Krul`. Een logische naam, zoals u zult zien. Vanaf `De Krul` hebben we een fantastisch uitzicht op het 1.000 eilandenrijk van De Langedijk. Deze voormalige koolveldjes waren alleen per koolvlet bereikbaar. De boeren en tuinders `kloetten` hun bootjes door dit gebied.

Ooit bestond dit gebied uit meer dat 15.000 eilanden. Al deze eilanden zijn ontstaan door het uitgraven en uitbaggeren (slikken) van sloten. In de zeventiende eeuw is men op kleine schaal begonnen, wat groenten te verbouwen. Men groef een slootje en een greppeltje en met de vrijgekomen grond werd het stukje moerassig land wat opgehoogd. Daardoor had men wat teeltaarde, waarop de groenten wel wilden groeien. Het bleek dat de opgegraven bagger ontzettend vruchtbaar was met als gevolg dat men meer sloten ging graven om de teeltaarde te kunnen gebruiken. En zo begon na 1700 de echte groentecultuur in dit gebied. Er ontstonden duizenden eilanden.

We lopen langs het kanaal van Alkmaar naar Kolhorn, een onderdeel van de ringvaart van Heerhugowaard. Daarbij passeren we de gloednieuwe jachthaven. Via Broek op Langedijk gaan we naar Sint Pancras en Koedijk. Aan onze linkerhand ligt een nieuwbouwwijk, aan onze rechterhand het weidegebied, zoals het hier altijd was. We passeren het Noord-Hollandskanaal via de Rekervlotbrug, de nieuwste vlotbrug over dit kanaal. Deze brug is gebouwd met ander materiaal en volgens een ander ontwerp dan de andere vier vlotbruggen. Helaas is de Rekervlotbrug erg `blessure` gevoelig. Na deze vlotbrug en een tunnel hebben we zicht op het duingebied, dat in de verte hoog opdoemt.

Heerhugowaard-1

Het Vogelmeer in de duinen bij Schoorl is in 1963 gegraven. Het is een natuurlijk vormgegeven duinmeertje als compensatie voor zandwinning.

In Bergen hebben we de soeppost. Via een villawijk bereiken we de duinen. We volgen een klinkerweg langs de kunstskibaan. Kort daarna lopen we over onverharde paden door een gevarieerd heuvelachtig landschap met beboste en kale duinen. We komen langs het Vogelmeer.

Hier vlakbij ontstond de eerste van de duinbranden, die de Schoorlse duinen in 2009, 2010 en 2011 troffen. De gevolgen zijn nog steeds duidelijk zichtbaar, maar de natuur herstelt zich. Mossen en zandzegge komen weer tevoorschijn. Hierdoor komen kleine insecten terug en die zijn weer voedsel voor vogels. Bij Catrijp staat een herdenkingsplaat voor de eerste brand, een angstige beleving voor de bewoners van dit gedeelte van Schoorl. De vlammen kwamen tot het laatste duin en de bewoners moesten hun huizen verlaten.

Voor we de duinen verlaten hebben we een prachtig uitzicht richting Petten en de Hondsbosse Zeewering.
De duinen bij Schoorl zijn vijf km breed, maar tussen Camperduin en Petten is helemaal geen duin. Hier is het afgelopen jaar hard gewerkt aan het project “Kust op Kracht”. Vˇˇr de dijk is over een afstand van zeven km driehonderd meter zand aangebracht. Honderd meter duin en tweehonderd meter strand, alles om de kust te versterken.

Heerhugowaard 3

De Klimduin bij Schoorl is een 51 meter hoge zandberg.

We komen uit op de Kerkbrink van het dorpje Groet. We lopen om het witte kerkje heen, met ervoor het standbeeld van “De Wasvrouwen” en bereiken de Grote Rust. Na de rust klimmen we weer omhoog. We hebben regelmatig uitzicht, links op het lage land, rechts op het duingebied en de zee.

We verlaten de duinen over het grote Klimduin van Schoorl. Langs het mooie kerkje, met ervoor het standbeeld van Jan van Scorel, gaan we richting Schoorldam. Hier passeren we het Noord-Hollandskanaal weer, nu over een gewone brug.

We komen in een gebied met lange, rechte wegen, waar de kop van Noord-Holland berucht om is. Maar het valt mee. Na de koffiepost is toch nog veel onverhard. We lopen langs de proef­velden van `Bejo-zaden` uit Warmen­huizen. Dit bedrijf test en verbetert zaden van allerlei groenten en granen. Vervolgens gaan we richting het recreatie­gebied Geestmer­ambacht. Het meer ontstond door een zand­afgraving voor nieuwbouw­wijken van Alkmaar.

Na de fruitpost komen we dit keer langs en niet door museum `De Broeker­veiling`. Bij het oude haventje van Broek op Langedijk zien we `De Krul` al boven het kanaal van Alkmaar naar Kolhorn uitsteken. We passeren de fietsbrug en zijn weer terug op ons startpunt.

Vorige tocht

Volgende tocht

Pagina is bijgewerkt op 07-10-2015 om 16:37 uur