koptekst
pijlvorig Vorige tocht De parcoursbouwers is
Ephrem Jacobs
Volgende tocht pijlvolgend
Scheidingslijn

Startlocatie:

DOSC Voetbalvereniging.
Willem Arnztlaan, 3734 EJ Den Dolder.

Afstanden tijdens deze tocht:

Circa 20 en 40 km.

WS78 en Corona:

De basismaatregelen worden nageleefd, zoals thuisblijven bij klachten en handen wassen.

Inschrijven:

Deelnemen kan op 2 manieren:

Inschrijf­kosten (incl. soep-koffie-fruit-bon):

€ 5,50 of € 4,50 (KWBN pas) of € 3,00 (WS78 lid).

Starttijden:

De startlocatie -en daarmee het start­bureau voor aanmelden cq inschrijven- gaat pas vanaf 8.00 uur open. Bent u eerder, dan dient u buiten te wachten.

Bij het digitaal inschrijven heeft men de keuze uit een tijdslot van een half uur:

Bij ter plaatse inschrijven kunt u naar de start­locatie komen, inschrijven, betalen en starten:

WS78 wil dat u zoveel mogelijk per pin/digitaal betaald en niet meer contant.

Bereikbaar per trein:

Station Den Dolder ligt aan de spoorlijn Utrecht - Amersfoort en Utrecht - Baarn. Vanaf het station volg WS78-pijlen naar de start (800 m).

Parkeren:

Bij het station is een P&R.

WS78 rustposten (gebruik hier resp. de gele, rode en blauwe munt):

Soeppost 20 km ⇒  9,9 km.
Soeppost 40 km ⇒  9,9 km.
Koffie/theepost 20 km ⇒    9,9 km.
Koffie/theepost 40 km ⇒  29,2 km.
Fruitpost 20 km ⇒  18,2 km. (of bij finish)
Fruitpost 40 km ⇒  37,4 km. (of bij finish)

Horeca rustposten:

20 km ⇒ op   9,4 km
40 km ⇒ op 21,0 km

Werkelijke afstanden:

20 km ⇒ 20,7 km.
40 km ⇒ 40,0 km.
Deze afstanden kunnen op de dag zelf alsnog wijzigen.

Sluiting:

20 km ⇒ om uiterlijk 17:30 uur.
40 km ⇒ om uiterlijk 17:30 uur.

Scheidingslijn

De route van vandaag gaat door de omgeving van Bosch en Duin, Huis ter Heide en over de vliegbasis Soesterberg. We lopen door bossen en over zandvlaktes met daarnaast op en neergaande duinpaden. De langere route loopt verder om en door Zeist. Daarbij zien we grote heidegebieden en parkbossen met landhuizen. De pittige en afwisselende wandeltocht gaat grotendeels over onverharde paden.

deel1b

'Wandelende' bomen.

Vanuit de start komen we al snel in het Okkersbos met enkele stuifduinen. Even later lopen we door de Biltse Duinen met bossen en stuif­zand­landschap. Daarbij volgen we een stukje van het oude spoor­tracé tussen De Bilt en Zeist. Dat is nu een verhard fietspad. We komen door het Panbos. Daar volgen we een smal pad over duin­toppen en steken enkele kleine zand­vlaktes over.
Het Panbos bestaat uit bos met daartussen enkele zand­vlaktes. Karakteristiek voor het Panbos zijn de oude grove dennen, die aan de rand van de zand­vlaktes staan. Door de wind is het zand tussen de wortels weggestoven en is het wortel­stelsel bloot komen te liggen. Nu lijkt het alsof de bomen 'wandelen'.

Ongeveer een halve kilometer voor de soep/koffiepost is de horecarust voor de 20 km. Direct na de WS78 rustpost in Huis ter Heide splitst de route.

De langere route steekt de A28 over. Door de rand van Zeist lopen we naar het natuurgebied de Krakeling, een heidegebied met jong bos. Over bospaden, waarbij we enkele drukke wegen oversteken, komen we op landgoed Heidestein. We lopen vlak langs de schaapskooi, een oude potstal en nu een infocentrum van het Utrechts Landschap.
deel2b Door tunneltjes op landgoed Heidestein. Heidestein bestaat uit naald- en gemengde bossen met heidevelden, stuifzanden en waterpartijen. Een kudde schapen zorgt ervoor dat het gebied open blijft door het eten van gras en jonge boompjes. Heidestein is een officieel fokstation voor het Drents heideschaap. De open zandplekken worden bevolkt door een populatie zandhagedissen.
Frans Jan Hendrik de Wetstein Pfister (1852-1926) was waterbouwkundig ingenieur en maakte de omgeving vruchtbaar door een goede waterhuishouding aan te leggen. De vrijkomende grond van de vijvers en het kanaal werd gebruikt om een wal op te werpen langs de grootste vijver. Op de wal tussen de villa en de vijver kwam een theehuis in chaletstijl. Om van het huis naar de vijver te gaan werden in de aarden wal drie tunnels gegraven, twee als wandeltunnel en de middelste als vaartunnel.

We lopen door de wandeltunnels en over de aarden wal langs de prachtige vijver. Over buitenplaats De Breul lopen we naar de horecarust voor de lange afstand. Ondertussen zijn we bijna bij de A12.

deel3b

Buitenplaats Molenbosch.

Na de rust gaat de wandelroute verder over de terreinen van deftige buitenplaatsen met zicht op grote landhuizen.
De landhuizen werden rond 1850 gebouwd met aangelegde parken in de Engelse landschapsstijl. Er is een afwisseling van parkbossen, slingerende paden, vijverpartijen, solitaire bomen en zichtlijnen.
We lopen over de buitenplaatsen Molenbosch, Hoog Beek en Royen en als laatste Pavia. Door het Zeisterbos en langs een hertenkamp komen we aan de oostkant van Zeist. Met een andere brug over de A28 komen we terug bij de rustpost van WS78 in Huis ter Heide.

Alle afstanden lopen langs het Keienhuisje bij de Blookervijver. Na een kilometer over een fietspad langs een drukke weg lopen we vliegbasis Soesterberg op. Voor ons ligt de voormalige brede start- en landingsbaan. Na een kort stukje verlaten we deze brede betonbaan en komen in het sheltergebied.
De shelters moesten gevechtsvliegtuigen beschermen tegen eventuele bombardementen. De shelters staan ogenschijnlijk lukraak in het landschap. Dit is bewust gedaan, zodat ze niet allemaal in één aanvalsrun gebombardeerd kunnen worden.
deelbb Een ooit door boeren aangelegde hoge wal. Bij ecoduct Op Hees verlaten we de vliegbasis. Aan de andere kant van de spoorlijn komen we in natuurgebied De Zoom met heide, bos en kleine zandverstuivingen. We volgen een hoge wal.
De hoge wal is ooit door boeren aangelegd om te voorkomen dat het stuifzand hun akkers bedekte.
Het laatste deel van de route gaat over het terrein van de Willem Arntsz Hoeve.
De Willem Arntsz Hoeve is een voormalig psychiatrisch zorgcomplex. De paviljoens uit de eerste helft van de vorige eeuw worden door kunstenaars en antikraak bewoond.
Zo komen we terug in Den Dolder en zijn dan al snel terug op de startlocatie.

Scheidingslijn
    pijlomhoog
Boven­zijde pagina
Verslagen en foto's
pijlomlaag
   

 

Deze pagina is bijgewerkt op 01-08-2022 om 20:27 uur